Özgür Gürbüz-BirGün / 18 Haziran 2025
Türkiye’nin doğası Meclis’e gelen 95 sayılı torba yasa teklifi ile büyük bir tehlike altında. Teklif yasalaşırsa, turizm ve tarım bölgeleri ile korunması gereken doğal alanlar maden ve enerji projelerinin talanına uğrayacak. Torba yasaya konan özel bir madde, Muğla’daki kömür santralları için zeytinliklerin kamulaştırılarak madenciliğe açılmasını da sağlayacak. Adrese teslim yasa maddesi. Adrese teslim ama bu değişiklik 3753 sayılı Zeytincilik Kanunu’nu delmek için bir emsal teşkil edebilir. O yüzden de konu sadece Muğla’yı, çevrecileri değil tarım ve turizmle uğraşanları, özellikle de zeytinyağı üreticilerini yakından ilgilendiriyor. Tarım ve doğal alanları korumada adeta bir kalkan olan zeytinliklerin birkaç şirketin çıkarı için madenlere kurban edilmesinin önü açılıyor. Teklifin geri çekilmesi için itiraz etmeyen herkes çok pişman olacak; o kesin.
KURDA KUZU TESLİM EDİLİYOR
Teklifte, zaten formaliteye dönen ÇED (Çevre Etki Değerlendirmesi) süreçlerinin
kısaltılması, maden içeren ormanların MAPEG’e (Maden Petrol İşleri Genel
Müdürlüğü) devredilmesi ve işletme boyunca yetkinin bu kurumda olması, maden
projeleri için acele kamulaştırma hakkı tanınması gibi çok sakıncalı maddeler
var. Amacı maden sahası açmak olan kuruluşa ormanlar emanet edilir mi?
ÇED YERİNE İZLEME
Teklifin gerekçe kısmında yer alan açıklama da trajikomik. ‘ÇED gerekli
değildir’ kararı verilen projelerin izleme kontrol çalışmalarıyla denetlendiği
iddiasına kargalar bile güler. İzleme ve kontrol yapılsa İliç’teki altın
madeninde dokuz kişi hayatını kaybeder miydi? ÇED kararı alınmadan ihale,
teşvik ve kullanım ruhsatı için başvurulmasının da önü açılıyor. Enerji
Bakanlığı’na imar planlarını onaylama, yapı ruhsatı ve çalışma izni verme
yetkisi de bu yasa teklifi ile tanınıyor.
STRATEJİK MADENLER İÇİN KURUL
Stratejik ve kritik maden adı verilen yeni bir tanım da metne girmiş.
Stratejik madenlerle altın, gümüş ve demir gibi 4. grup madenlerin akıbeti
Cumhurbaşkanı Yardımcısı’nın başkanlığında toplanacak bir kurula bırakılıyor.
Kurul’un, alınması gereken izinlere ilişkin idareler arasındaki ihtilafları
yargı organlarına başvurmadan çözeceği öne sürülmüş. Stratejik ve kritik
madenlerle ilgili madde 4’teki düzenleme ise soru işaretleri barındırıyor. “Bir
önceki yıldaki üretim miktarının yüzde 10’unu geçmemek kaydıyla stratejik veya
kritik madenlerin belirli bir oran veya miktarda ruhsat sahiplerince
stoklanmasına cumhurbaşkanınca karar verilebilir” deniyor. Madem bu madenler
stratejik, kanun teklifinin, “Stratejik madenler kamu şirketlerince Türkiye’nin
ihtiyacı kadar üretilsin, ihraç edilmesin” demesini beklerdim.
GEREKÇE EVLERE ŞENLİK
Torba yasadaki değişikliklerin gerekçeleri arasında yüzde 45 olan
yenilenebilir enerjinin elektrik üretimindeki payını 2035’te yüzde 65’e
çıkarmak da var. İtirazım yok, yöntemi de söyleyeyim. Enerjiyi daha verimli/tasarruflu
kullanarak elektrik tüketimini azaltabiliriz ve bu da yenilenebilir enerjinin oranını
artırır ama bahsettiğim bu matematik, rant içermediği için hükümetin hoşuna
gitmeyecektir. Yenilenebilir enerjiyle ilgili izin süreçlerini kısaltacak
birkaç düzeltme de var teklifte ama gerçek şu ki kanun aslında kömür ve diğer
madenlerin önünü açmak için yazılmış.
İSPANYA’DAKİ KESİNTİ BAHANE GÖSTERİLMİŞ
İspatı da şu. İspanya’daki elektrik kesintisinin nedeni yenilenebilir enerjinin
bir anda devre dışı kalması diye belirtilip kömürlü termik santrallar gibi baz
yük santrallar çözüm olarak öne sürülmüş. İspanya bile kesintinin nedeninin
yenilenebilir enerji olduğunu söylemedi ama bizimkiler öğrenmiş! Türkiye’nin de
parçası olduğu ENTSO-E (Avrupa Elektrik İletim Sistemi İşleticileri Ağı)
kesintiyle ilgili araştırmasını sürdürüyor. Uzmanlar son toplantısını 15
Temmuz’da yapacak, herhalde ondan sonra sorunun ne olduğunu bileceğiz. Kurumun
şu ana kadar yaptığı açıklamada iki soruya yanıt aranıyor. 2 bin 200 MW’lık güç
kaybının nedeni (hangi kaynak olduğu belirtilmemiş) ve bu güç kaybında devreye
girmesi gereken ‘sistem savunma planlarının’ neden çalışmadığı. Avrupa Yatırım
Bankası’nın iki gün önce Fransa ve İspanya arasında yeni bir iletim hattı için
1,8 milyar dolarlık yatırıma hazırlandığını da belirtelim. Sorunun çözümü güneş
ve rüzgârdan vazgeçmek olsa herhalde iletim hattıyla uğraşmaz, termik santral
yaparlardı. Kanun teklifine imza atan vekillerin kulağına küpe olsun bu gelişme
de.
AVRUPA’DAKİ SÜREÇ FARKLI
Bir başka gerekçe ya da bahane de Avrupa’da yenilenebilir enerji izin
süreçlerini hızlandırmak için üye ülkelere yapılan tavsiyeler. Avrupa Birliği
bunu iklim hedeflerine ulaşmak için yapıyor. Bizim torba kanun ise kömürden,
termik santraldan ve madenlerden bahsediyor. Kaldı ki Avrupa’da çevre örgütleri
bu düzenlemelerle ilgili başta halkın tüm sürece sürekli katılımı olmak üzere birçok
öneride bulundu. Kuş göç yollarından, koruma alanlarından kaçınılması, stratejik
çevresel değerlendirmelerin yapılmış olması gibi şartlar öne sürdü. Meclis’teki
teklif ise süre kısaltmayı bürokrasiyi azaltarak değil, ÇED sürecini adeta
ortadan kaldırarak, halkın katılımından bahsetmeyerek, izin sürecinde doğa
koruma için gerekli adımları sürecin dışına atarak veya izin sürecini
formaliteye dönüştürerek yapmaya çalışıyor. Kaldı ki Avrupa ile Türkiye aynı
kefeye konamaz. Tüm Avrupa kıtasında bulunan bitki türlerinin yüzde 75’i
Türkiye’de görüldüğü gibi, Türkiye’deki 12 bine yaklaşan bitki türlerinin üçte
biri endemik, yani bu topraklara özgüdür.
Özetle söylersek, laf olsun torba dolsun şiarıyla hazırlanmış, şirketlerin memleketi talan ederek kâr etmesini amaçlayan bir başka teklifle karşı karşıyayız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder